Digituki on pohdituttanut kirjastolaisia paljon viime aikoina. Erityisesti meitä mietityttää mitä taitoja asiakaspalvelussa työskentelevän pitäisi osata ja missä auttamisen raja menee? Näihin kysymyksiin vastauksia pohdimme YKN:n asettamassa digityöryhmässä.

YKN asetti viime vuoden lopussa digityöryhmän, johon kuuluu minun lisäkseni 10 jäsentä muista Suomen kirjastoista. Työryhmän tehtävänä on määritellä millä tasolla digiosaaminen asiakaspalvelussa pitää olla ja mitä digituki kirjastolle merkitsee sekä antaa ehdotuksia siitä, millä koulutuksellisilla toimenpiteillä me tähän pääsemme. Kokoonnuimme ensimmäistä kertaa Lahdessa maanantaina 7.1., mutta työskentely tapahtuu pääasiassa verkossa. Aikaa työskentelyyn on vain reilut kaksi kuukautta, sillä esityksen pitäisi olla valmis 18.3. mennessä.

Taitotasoihin vastauksia on lähdetty hakemaan kirjastolaissa määriteltyjen yleisen kirjaston tehtävien kautta sekä eurooppalaisen kansalaisille tarkoitetun digitaalisen osaamisen viitekehyksen avulla (EU DigComp 2.0). Suuntaa antava suomennettu viitekehys löytyy esimerkiksi täältä.

Työskentely on siis aivan alussa, mutta jo ensimmäisessä tapaamisessa pääsimme hyvin vauhtiin. Päivittelen kuulumisia sitä mukaa, kun niitä tulee!

 

Teksti: Maarit